Transport drobnicowy w Polsce – dowiedz się, jak to działa

Odpowiednia organizacja łańcucha dostaw jest niezbędna do zoptymalizowania kosztów transportu w przedsiębiorstwie. W przypadku dużych przedsiębiorstw produkcyjnych dystrybucja towarów najczęściej odbywa się przy wykorzystaniu floty pojazdów. Sytuacja jednak prezentuje się całkowicie inaczej, gdy przedsiębiorca wysyła niewielką ilość towarów do różnych klientów rozproszonych na dużym obszarze. W tym momencie w grę wchodzi jedynie tzw. transport drobnicowy.

Wielu nadawców i wielu odbiorców

Cechą charakterystyczną transportu drobnicowego jest łączenie wielu nadawców wysyłających do różnych klientów przesyłki o odmiennym kształcie i rozmiarze. Oznacza to, zajmujący się rozwożeniem ładunku pojazd wypełniony jest jedynie ładunkami drobnicowym. W konsekwencji proces dostawy produktów jest znacznie bardziej skomplikowany i wymaga większej ilości działań niż ma to miejsca w przypadku wysyłania dużej partii towaru. W jaki sposób radzą sobie w tym firmy logistyczne?

Przejazd jednym pojazdem do wielu odbiorców?

Część osób może wyjść z założenia, że najprostszym i najskuteczniejszym sposobem na dostarczenie ładunku drobnicowego do odbiorcy jest wykorzystanie jednego pojazdu, który wraz z ładunkiem od różnych nadawców przemieszcza się od odbiorcy do odbiorcy. W rzeczywistości organizowanie dostawy w ten sposób jest wyjątkowo nieefektywne i nieracjonalne z ekonomicznego punktu widzenia. Każda firma logistyczna zajmująca się transportem ładunku drobnicowego musi zorganizować odpowiedni system dostawy, który nie tylko zadowoli klientów, ale również będzie opłacalny. Jak można to zrobić?

Czytaj także  Czym zajmuje się agencja reklamowa? Najpopularniejsze usługi reklamowe

Schemat dostarczania towaru

Schemat działania systemu drobnicowego zorganizowany przez firmę logistyczną będzie uzależniony od wielu czynników i różnił się m.in. w zależności od uwarunkowań krajowych. Niemniej jednak niezależnie od sytuacji system zawsze będzie opierał się o huby centralne rozlokowane w krajach, w których działa firma logistyczna. Wbrew pozorom z jednym kraju może znajdować się większa ilość niż jeden hub centralny. Dużo zależy między innymi od powierzchni kraju. Tak więc transport drobnicowy w Polsce będzie zorganizowany inaczej niż m.in. w Norwegii, czy też we Włoszech.

Z magazynem centralnym bezpośrednio współpracują rozlokowane w różnych częściach kraju magazyny lokalne. W przypadku Polski firmy logistyczne często dzielą kraj na regiony w dużej mierze pokrywające się z województwami, w których znajdują się magazyny lokalne. Nie jest to jednak reguła! Tak więc w początkowym etapie ładunek drobnicowy odbierany jest od nadawcy i wysyłany do najbliższego magazynu lokalnego. Następnie produkt wraz z linią drobnicowa przenoszony jest do magazynu centralnego. Właśnie tam towary są konsolidowane i wysyłane do magazynu lokalnego znajdującego się najbliżej odbiorcy lub do innego magazynu centralnego m.in znajdującego się poza granicami kraju. Następnie z magazynu lokalnego towar dostarczany jest do odbiorcy końcowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *